Bu makale 235 kez okundu.
![]() |
Gürgün Karaman |
Gulam Hüseyin
İbrahimi Dinani, çağdaş İran düşünce dünyasının önde gelen filozof ve
ariflerinden biridir. İslam felsefesi, irfan ve özellikle İşrakîlik (Şihabeddin
Sühreverdi’nin felsefi ekolü) üzerine yaptığı derinlemesine çalışmalarla tanınır. Akıl ile aşk arasındaki ilişkiyi vurgulayan özgün
fikirleriyle dikkat çeker. O, büyük bir evrensel düşünürdür. Onun evrensel tefekkürünü bütün eserlerinde görmek mümkündür. Üstad Dinani, varlığı büyük bir akıl ve aşkla kucaklarken, modern dünyanın paramparça ettiği aklımızı ve ruhumuzu yeniden toparlar. Onun bu tavrı, büyük bir hikmete ve büyük bir akla dayanır ki o da ezeli hikmet ve ezeli akıldır. Onun tabirleriyle "hikmet-i ezeli ve cavidan-ı hıred..."
Gulam Hüseyin İbrahimi
Dinani, 1935 yılında İran’ın İsfahan eyaletine bağlı Dinan köyünde dünyaya
geldi. İlk eğitimini köyünde tamamladıktan sonra, genç yaşta dini ilimler
tahsil etmek için İsfahan’daki tarihi Nimaverd Medresesi’ne katıldı. Burada
sarf, nahiv, mantık, fıkıh ve diğer klasik İslami ilimleri öğrendi. Hocaları
arasında Şeyh Muhammed Ali Habibabadi ve Şeyh Muhammed Hasan Necefabadi gibi
önemli isimler yer aldı.
Üstat Dinani, dini
ilimlerdeki merakı ve öğrenme azmiyle dikkat çekti. İsfahan’daki eğitiminin
ardından Kum şehrine giderek İslam dünyasının önde gelen alimlerinden Allame
Tabatabai’nin öğrencisi oldu. Allame Tabatabai ile olan yakın ilişkisi, onun
felsefi düşüncesinin şekillenmesinde önemli bir rol oynadı. Ayrıca, Tabatabai
ile Fransız filozof Henry Corbin’in Tahran’daki felsefi oturumlarına katılarak
Batı ve İslam felsefesi arasında köprü kuran tartışmalara tanıklık etti. Bu tanıklığa dair bilgilere Üstad Dinani’nin
Molla Sadra Ve Sühreverdi Dersleri adlı eserinden ulaşabilirsiniz.
Kum’daki dini
eğitiminin yanı sıra akademik kariyerine yönelen Üstad Dinani, Tahran’a
taşınarak 1966 yılında Tahran Üniversitesi’nde felsefe lisans eğitimine
başladı. Lisans eğitimini tamamladıktan sonra Eğitim Bakanlığı’nda çalıştı.
Daha sonra yüksek lisans ve doktora eğitimini yine Tahran Üniversitesi’nde
birincilikle tamamladı. Akademik kariyerine 1974 yılında Meşhed’deki Firdevsi
Üniversitesi’nde başlayan Üstat Dinani, 1983’ten itibaren Tahran
Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak çalışmaya devam etti.
Akademik
Kariyeri
Üstat Dinani, Tahran
Üniversitesi, Terbiyet Müderris Üniversitesi, İslam Mezhepleri Üniversitesi ve
İslam Azad Üniversitesi gibi İran’ın önde gelen akademik kurumlarında felsefe
dersleri vermiştir. İslam felsefesi tarihi, kelam, irfan ve özellikle
Şihabeddin Sühreverdi’nin İşrakî felsefesi üzerine yoğunlaşmıştır. Meşhed
Rezevi Üniversitesi’nde de düzenli olarak dersler vermiş, yüksek lisans ve
doktora öğrencilerine İslam felsefesi, kelam ve irfan alanında eğitim
sunmuştur.
Üstat Dinani’nin
öğretim tarzı, diyalektik bir yaklaşıma dayanır. Derslerinde önce bir konuyu
tanıtarak bir mukaddime yapar, ardından sorular sorarak öğrencileriyle
interaktif bir tartışma ortamı oluşturur. Özellikle kelami ve felsefi
meseleleri, tarihsel, toplumsal ve siyasi bağlamlarıyla ele alarak öğrencilerin
konuları derinlemesine anlamasını sağlar. Örneğin, Eş’arilik gibi bir konuyu
işlerken, o dönemin toplumsal ve siyasi koşullarını da açıklayarak meselenin
arka planını aydınlatır.
Felsefi
Görüşleri
Üstat Dinani, akılcı
bir filozof olarak bilinir ve aklın, insanın her şeyi, hatta Tanrı’yı anlamada
temel bir araç olduğunu savunur. Ona göre akıl, hakikate ulaşmada vazgeçilmez
bir rehberdir. Ancak, akıl ile aşk arasında bir çatışma olmadığını, aksine bu
ikisinin birbirini tamamladığını vurgular. “Akıl Defteri Aşk Ayeti” adlı
eserinde, gerçek aşkın akıl yoluyla elde edilebileceğini ve bu iki kavramın
birbiriyle uyum içinde olduğunu ifade eder.
Üstat Dinani, özellikle
Şihabeddin Sühreverdi’nin İşrakî felsefesine derin bir ilgi duymuş ve bu alanda
önemli çalışmalar yapmıştır. İşrakîlik, akıl ve sezgiyi birleştiren bir felsefi
ekoldür ve Üstat Dinani, Sühreverdi’nin sembolik dilini sade ve anlaşılır bir
şekilde yorumlayarak bu felsefeyi modern okuyuculara tanıtmayı amaçlamıştır.
Sühreverdi’nin mantık ve felsefe alanındaki eserlerini inceleyerek, onun
fikirlerini çağdaş bir perspektiften ele almıştır. Ayrıca, Üstat Dinani’nin
felsefi yaklaşımı, İslam felsefesi ile irfanı birleştirme çabasıyla dikkat
çeker. Fıkıh, felsefe ve irfanı birbiriyle uzlaştırma yolunda önemli adımlar
atmış, bu üç disiplinin birbiriyle bağlantılı olduğuna inanmıştır. Molla Sadra
gibi büyük İslam filozoflarına yönelik eleştirileri, hem içsel hem de dışsal
bir bakış açısıyla yapılmış ve bu eleştiriler “Nişayiş-i Feylesof” (Filozofun
Yakarışı) adlı eserinde yayımlanmıştır.
Üstat Dinani, Henry
Corbin ve Musa Sadr gibi düşünürlerle olan ilişkileriyle de bilinir. Corbin’e
tasavvuf ve mürşidlik üzerine yönelttiği sorular, onun derin bir entelektüel
merakını yansıtır. Corbin’in “Üveysiyim” yanıtına karşılık, Dinani’nin
“Üveysilerin de bir zikri vardır, sizinki nedir?” sorusu, onun tasavvuf ve
felsefe arasındaki bağı sorgulayan yaklaşımını gösterir.
Üstat Dinani, Allame Tabatabai, Henry Corbin, Murtaza Mutahhari, Abdullah Cevadi Amuli ve İmam Musa Sadr gibi önemli şahsiyetlerle yakın ilişkiler kurmuştur. Ayetullah Humeyni’den on yıl boyunca ders aldığı da bilinmektedir. Henry Corbin ile olan diyalogları, özellikle tasavvuf ve irfan üzerine yaptığı tartışmalar, onun entelektüel derinliğini ortaya koyar. Corbin’e sorduğu sorular, Dinani’nin hem İslam felsefesine hem de tasavvufa olan hâkimiyetini gösterir. Üstat Dinani, eserleriyle üç kez İran’da Yılın Kitabı Ödülü’nü kazanmıştır. Ayrıca, İran ve İslam dünyasında felsefe ve irfan alanında önde gelen düşünürlerden biri olarak kabul edilir. Çalışmaları, yalnızca akademik çevrelerde değil, genel okuyucu kitlesi arasında da büyük bir ilgiyle takip edilmektedir. Sonuç olarak Üstat Gulam Hüseyin İbrahimi Dinani, İslam felsefesi ve irfan geleneğini modern bir perspektifle yorumlayan, akıl ve sezgiyi birleştiren bir düşünürdür. Sühreverdi’nin İşrakî felsefesine olan derin ilgisi, akıl ve aşk arasındaki ilişkiyi vurgulayan özgün yaklaşımı ve fıkıh, felsefe ile irfanı uzlaştırma çabaları, onu çağdaş İran düşünce dünyasının en önemli figürlerinden biri yapar. Eserleri, hem akademik hem de genel okuyucular için İslam felsefesinin karmaşık kavramlarını anlaşılır bir şekilde sunar. Üstat Dinani, 80’li yaşlarında olmasına rağmen hala aktif bir şekilde yazmakta ve öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Cenab-ı Hak’tan kendisine uzun bir ihsan etmedi duasıyla…
Bazı
Eserleri
Dinani’nin eserleri,
sade ve anlaşılır bir dille yazılmış olup, özellikle Sühreverdi’nin sembolik ve
karmaşık dilini modern okuyucular için erişilebilir kılmayı amaçlar. Ayrıca,
çok sayıda konferans, röportaj, televizyon programı ve belgesel aracılığıyla
fikirlerini geniş kitlelere ulaştırmıştır.
Üstat Dinani, yirmiden
fazla kitap ve çok sayıda makale yazmış, üç kez İran’da Yılın Kitabı Ödülü’nü
kazanmıştır. Eserleri, İslam felsefesi, irfan ve mantık gibi geniş bir
yelpazeyi kapsar. Türkçe’ye çevrilen bazı önemli eserleri şunlardır:
Ben ve Ötesi (İnsan
Yayınları, 2024): İnsan, varlık ve metafizik üzerine derin bir felsefi
inceleme.
Akıl Defteri Aşk Ayeti (3
cilt, Terh-i-Nev Yayıncılık, 2001): Akıl ve aşk arasındaki ilişkiyi ele alan temel
eserlerinden biri.
İslam Dünyasında
Felsefi Düşüncenin Serüveni (3 cilt, Terh-i-Nev Yayıncılık, 1997): İslam
felsefesinin tarihsel gelişimini inceleyen kapsamlı bir çalışma. Eser Türkçe
olarak yayınlanmıştır.
Sühreverdi Felsefesinde
Düşünce ve İrade Işığı (Hikmet Yayınları, 1985): İşrakî felsefenin temel
kavramlarını açıklayan bir eser.
Gazali’nin Görüşünde
Mantık ve Bilgi (Emirkebir Yayıncılık, 1991): Gazali’nin epistemolojik
yaklaşımlarına odaklanan bir çalışma.
Hakikatin İsimleri ve
Nitelikleri (Ehlü’l Kalem Yayıncılık, 1996 ve 2007): Metafizik ve teoloji
üzerine bir inceleme.
Öteki Dünya (Hikmet
Yayınları, 1997): Ölüm sonrası hayat ve metafizik üzerine bir eser.
İşrakîliğe Giriş &
Sühreverdi Felsefesinde Akıl ve Sezgi (Ketebe Yayınları, 2022):
Sühreverdi’nin felsefesini sade ve anlaşılır bir şekilde açıklayan bir çalışma.
Molla Sadra ve Sühreverdi Dersleri (Önsöz Yayıncılık, 2024): Molla Sadra ve Sühreverdi’nin felsefi sistemlerini karşılaştırmalı olarak ele alır.
0 Yorumlar